مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19191 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

ديدگاه شيخ طوسي در مورد عدم پذيرش توبه در هنگام مرگ چيست و چگونه نقد مي‎شود؟
شيخ طوسي(ره) بر اين باور است كه، توبه در لحظة مرگ يا در حال مشاهده آثار مرگ پذيرفته نخواهد بود؛ زيرا خداوند مي فرمايد: «فلمّا رأوْا بأسنا قالوا امنّا بالله وحده و كفرنا بما كنّا به مشركين فلم يك ينفعهم إيمانهم لمّا رأوْا بأسَنا سُنّت الله الّتي قد خلتْ في عباده و خَسِرَ هنالك الكافرون» غافر/84ـ85؛ [آن گاه كه شدّت عذاب و عقاب ما را ديدند گفتند ما به خداي يكتا ايمان آورديم و به هر آنچه بدان مشرك بوديم كافر شديم؛ اما ايمانشان پس از ديدن مرگ و مشاهدة عذاب ما براي آنان هيچ سودي نبخشيد. سنّت خدا چنين در ميان بندگان حكمفرما بوده و آن جا كافران زيان كار شدەاند (تفسير تبيان 9/102)

در پاسخ بايد گفت: اين آيه مربوط به عذاب‎هاي دنياست و ايمان و توبه، هنگام ديدن عذاب‎هاي دنيوي استثنا پذير است به طوري كه گاهي سودمند مي افتد؛ نظير آنچه دربارة قوم حضرت يونس رخ داد و حق تعالي عذاب دنيوي را از آنان برداشت: «فلولا كانت قريةٌ امنتْ فنفَعها إيمانُها إلاّ قوم يونس لمّا امنوا كشفنا عنهم عذاب الخزي في الحيوة الدّنيا و متّعناهم إلي حين» يونس/98؛ [چرا هيچ يك از آبادي‎ها ايمان نيارودند كه ايمانشان به موقع و به حالشان مفيد باشد، مگر قوم يونس به هنگامي كه ايمان آوردند عذاب رسوا كننده را در دنيا از آنان برداشتيم و تا مدّت معيّن آنان را بهرەمند ساختيم. بنابراين، سنّت خدا بر اين است كه وقتي عذاب را بر گروهي نازل فرمايد توبة آنان سود نبخشد و ايمان به هنگام مشاهدة عذاب نتيجه بخش نباشد؛ جز اين كه گاهي استثنا دارد؛ چنان كه اشاره شد.

ليكن سخن در عذاب‎هاي اخروي است كه مربوط به حال احتضار، برزخ و قيامت است و توبه در حالت‎هاي ياد شده نتيجه بخش نيست و استثنا نمي پذيرد. نمونة آن حال جهنّميان است كه قرآن مي فرمايد: «ولو رُدّوا لعادوا لما نُهُوا عنه و إنّهم لكاذبون» انعام/28؛ [و اگر بار دگر به دنيا باز گردند همان اعمال زشتي را كه از آن نهي شدند اعاده خواهند كرد و آنان دروغ مي گويند كه ديگر كار بد نخواهيم كرد]؛ چنان كه خداوند انفاق منافقان را نمي پذيرد؛ زيرا آنان به نفاق و فسق خو گرفته اند و از آن دست نخواهند شست. از اين رو فرمود: «قل أنفقوا طوعاً أو كَرهاً لن يُتقبَّل منكم إنَّكم كنتم قوماً فاسقين» توبه/53؛ [به منافقان بگو شما هر چه انفاق كنيد چه از روي ميل يا از روي كراهت، هرگز از شما پذيرفته نخواهد شد؛ زيرا شما سخت به فسق خو گرفته ايد.] بنابراين، با مشاهدة عذاب اخروي راه برگشت از گناه باز نيست و توبه پذيرفته نمي شود.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.